6 Tips en waarom juist nu je immuunsysteem verbeteren belangrijk is.

by | Aug 5, 2020

Vrijdag 7 augustus is het zo ver! Ons eerste weekend gericht op het immuunsysteem en alles daaromheen. We hebben in verband met twee afmeldingen nog twee plaatsen vrij, dus pak die kans! Het wordt prachtig weer dus dit gaat gegarandeerd een succes worden.. 😉 Voor de thuisblijvers toch wat informatie, omdat we je graag willen helpen gezond te blijven.

De lezing over je immuunsysteem
Nu de eerste golf van het COVID-19 virus achter ons ligt, komen de eerste signalen van een tweede golf in het nieuws. Gelukkig weten we steeds beter wat we kunnen doen om onze weerstand te verbeteren. Voor een groot deel van onze weerstand zijn we zelf verantwoordelijk: hoe is onze leefstijl, wat is onze voeding? In deze lezing leer je wat je immuunsysteem nodig heeft en hoe jij de voorwaarden kan scheppen om weer snel te herstellen wanneer je ziek wordt. De voeding- en leefstijladviezen van Wout van Helden van Helden Health zijn gericht op het vergroten van de metabole gezondheid, het versterken van de natuurlijke antivirale weerstand, het remmen van een overmatige ontstekingsreactie en het behoud van spiermassa. De aanbevelingen zijn vooral relevant voor mensen uit risicogroepen, om een gecompliceerd beloop van COVID-19 zo goed als mogelijk te voorkomen, alsmede voor gezonde mensen die graag gezond willen blijven.

Intermittent living
Comfortabel leven. Lekker de thermostaat op 21 graden, overal naartoe met de auto, boodschappen aan de deur bezorgd, kant en klaar eten… We maken het ons steeds gemakkelijker. Wat voor signaal geven we daarmee aan ons lichaam? Niet een signaal om sterker te worden, aan te moeten passen, te groeien of te verbeteren. Terwijl juist het toedienen van gerichte prikkels zorgt dat we sterker worden! Denk aan sporten waardoor je hart, longen en spieren sterker worden en studeren waardoor je je brein activeert.

Tijdens deze lezing ga je begrijpen hoe je oude, acute prikkels kunt gebruiken om fit, gezond en stressbestendiger te worden. Ons lichaam heeft zich nog niet aangepast op de huidige manier van leven, we kunnen nog veel leren van de evolutionaire leer en  de levenswijze van onze voorouders. Prikkels maken ons flexibel. De ideeën van Intermittent living zijn gebaseerd op de wetenschap achter de werking van prikkels zoals kortdurende extreme koude, therapeutische hypercapnia (CO2 therapie),medicinale hypoxie (lage O2 therapie),sauna, intermittent fasting en intermittent drinking. Daarnaast worden combinaties van plantenstoffen gebruikt om de prikkels optimaler te laten werken. 

Als afsluiting dan nu 6 Tips van Wout
Creëer balans in je immuunsysteem; wees voorbereid wanneer de tweede golf komt, nu is het moment om aan je gezondheid te werken. Je immuunsysteem is je bescherming tegen o.a. bacteriën en virussen. Bij een indringer moet het immuunsysteem niet te zwak en niet te sterk reageren, maar precies goed. Dit kun je ondersteunen met behulp van het volgende:

1. Slaap; een goede slaap zorgt voor een goede werking van het IM, een goede reactie van het IM draagt bij aan het goede slaap, liefst 8 uur per dag.


2. Zorg voor een gezonde darm; 70% van de regulatie van het IM gebeurd vanuit de darm; kauw je eten goed, eet een grote variatie aan verschillende producten, eet regelmatig witlof, eet ongeveer 3 tot 4 keer per dag.


3. Voedingstoffen voor je IM; belangrijk zijn o.a. vitamine A, vitamine C, Zink, Selenium en IJzer. Haal dit vooral uit een gevarieerde voeding; denk aan eieren, paranoten, zonnebloem/pompoenpit en broccolikiemen. Het wordt aangeraden om minstens 1 keer per jaar een bloedonderzoek op voedingsstoffen te doen.


4. Vitamine D; een optimale vitamine D spiegel werkt versterkend voor het immuunsysteem. Zorg, vooral in deze zomermaanden, dat je een goede hoeveelheid zon krijgt. Het liefst in de ochtendzon, zonder zonnebrand. Neem bij een door een bloedtest bevestigd tekort op vitamine D een supplement en eet vaker lever.


5. Doe lekker vies; een grotere blootstelling aan micro-organismen werkt versterkend voor ons immuunsysteem. Ga tuinieren, klim in bomen, ontsmet niet alles, speel in de modder en kom in contact met de natuur, of met je medemens. Met tongzoenen wissel je ongeveer 80 miljoen bacteriën uit!


6. Kom dit weekend naar ons Resilience Movement kampeerweekend! We hebben nog 2 plaatsen beschikbaar…

 

RECENT POSTS